En dikt av Stagnelius

NATT-TANKAR

När skuggor jorden hölja,
När dagens buller dör,
Och blott av flodens bölja
Ett dunkelt brus jag hör.
Från bädden jag mig höjer
Och Zions harpa tar.
Ditt lov min själ förnöjer,
O Skapare och Far!

Och stjärnorna, som tindra
I himlens blåa hus,
Och vågorna, som glindra
I månans helga ljus,
Och asparne, som bäva
Med sakta suckars ljud,
Och skuggorna, som sväva, -
Allt prisar Dig, O Gud!

Och paradisiskt stänker
En glädjedagg min hy.
I själen ro sig sänker
Och sorg och smärtor fly.
Likt regnbegjutna stänglar
Mitt hjärta lyfter sig
Och alla mörkrets änglar
Förmå ej mer mot mig.

                             (1817-1818)


Kommentarer
Postat av: gustav

Kuriosa om stringberg vore trevligt att läsa någon gång.

2007-07-25 @ 12:03:10
Postat av: Patrik

Om du menar Strindberg så tackar jag för tipset. Annars vet jag inte vem du menar...

2007-07-25 @ 17:50:39
Postat av: gustav

olyckligt fel från min sida. Strindberg såklart.

2007-07-26 @ 15:59:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0