Fantasins begränsningar

Man kan sitta mitt i sommaren, i en sommars varma vindar - och hur man än försöker är det omöjligt att föreställa sig vintern. Även om man har varit med om åtskilliga, om sträng kyla, snålblåst och rimfrost i ögonfransarna, så går det bara inte.
   Åt andra hållet är väl rörligheten något större: fångad i en höststorm kan den första gröna vårdagen hastigt blinka förbi.
   Men mer är det inte.
   På samma sätt förhåller det sig med krigsskildringar, de må sedan vara hur välskrivna som helst. Författaren kan ha lagt sig vinn om att i detalj frammana lervällingen, fukten, det öronbedövande dånet. Dofterna, tumultet. Hästarnas paniksprängda ögon, tarmarna som väller fram ur soldaternas bleka kroppar.-
   Det hjälper inte, jag är ändå inte riktigt där. Och jag kan inte ta mig dit.
  Andra typer av scenarier - fiktiva eller föregivet historiska - fungerar det utmärkt  att färdas till. En middag hos Napoleon, en krog i tjugotalets Paris, en bomullsplantage i amerikanska Södern.
   Det är enbart runt stridsskildringarna som skranket är för högt. Runt dem - och runt vintern.


Kommentarer
Postat av: Kalle

Vilka krigskildringar tänker du på? Samtliga du läst eller någon speciell? Personligen tycker jag Väinno Linna skildrar det trovärdigt. Fast det kanske är svårt när man inte har något att jämföra med. Både jag och i synnerhet du vet ju hur ett bakrus känns, så när vi läser om det så känns det igen. Eller hur?

2007-10-05 @ 15:06:07
Postat av: Patrik

Jag tänker nog inte på någon speciell; det är bara något som slagit mig - jag antar att det är som att svära i kyrkan.
Olof Lagercrantz har sagt att det finns få saker som tär på en läsares tålamod så mycket som samlagsskildringar, återgivandet av drömmar och allt för långa naturbeskrivningar.
Jag vet inte om krigsskildringar hör hemma i den kategorin. Jag kan ibland tycka att de är rasande skickligt gjorda, ex. hos Beever. Icke desto mindre har jag svårt att riktigt... vara där.

2007-10-05 @ 15:27:17
Postat av: Nöjd

Kalle har en poäng där. det man inte vart med om är svårt att föreställa sig. Fast en del krigsscener är jvlgt tråkiga, ex. i vissa filmer

2007-10-05 @ 16:30:08
Postat av: Patrik

Jag har inte varit på middag hos Napoleon heller - så jag tror inte det beror på vad man varit med om. I så fall skulle vår läsning i många fall bli ytterst torftig. I dagens skoldebatt hör man ibland att all undervisning ska handla om sådant som eleverna känner till, deras egen "erfarenhetsvärld". Det är för mig att hejda varje språng innan det ens är taget.
För övrigt talar jag inte om filmer - de spelar på andra villkor.

2007-10-05 @ 22:22:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0