Positionen före

"30 000 sörjde Haiders begravning", stod det på kanal 5:s text-tv härom dagen. Vad som avsågs var naturligtvis den österrikiske högerpopulisten Jörg Haiders begravning. Och det man sörjde var förstås inte själva ritualen i sig, utan det faktum att partiledaren omkommit i en bilolycka för en tid sedan.

En preposition - under, eller vid - hade löst saken. Fast å andra sidan skulle en annan preposition, som för, helt ha ändrat betydelsen hos verbet 'sörjde' - från att ha med 'sorg' att göra till att 'ta ansvar för utförandet av': 30 000 såg till att Haiders begravning blev av.

Preposition betyder 'ställning framför' (pre-position), och det är ofta där man finner dem: Glaset står bordet. I det fallet styr prepositionen substantivet bord. Dock återfinns en del prepositioner även efter sitt bestämningsord (eg. postpositioner): jorden runt.

Ordklassen är ganska spretig och knepig att definiera. Många gånger beskrivs prepositioner som 'lägesord' och liknande, men det fångar bara en del av deras betydelse. För de kan även uttrycka ex. tid ('stanna i ett dygn'), medel ('cykla utan stöd') och ägande ('äldre med diabetes').

Ibland kan gränsen mot andra ordklasser vara svår att dra. En grundregel är emellertid, att om man har ett ord som man inte vet vad det är för ordklass, så uteslut allt som det absolut inte kan fungera som (adjektiv, verb etc). Det som återstår är då oftast adverb och prepositioner. Sen är det bara att chansa - med 50 % säkerhet blir det rätt.

Prepositioner är givetvis inte alls lika betydelsebärande för en text som substantiv och verb. Men som exemplet med Jörg Haider visar är det ändå inte helt egalt hur man använder - eller inte använder - dem. Allt beror på (av) sammanhanget.


Kommentarer
Postat av: Svensklärare

Kommentar till"positionen före":

Mycket intressant inlägg!

Det ifrågasätts ganska ofta inom skolvärlden om explicita grammatikregler och förklaringar över huvud taget befrämjar språkinlärningen. I allmänhet visar det sig dock att insiktsmetoden är effektivare än direktmetoden. Därför bör förklaringar och diskussioner kring språkets form och innehåll göras vid parallellt med den praktiska färdighetsträningen.

2008-10-30 @ 20:01:21
Postat av: Patrik Godin

Vilket väl ligger i linje med vad jag skrev här (http://patrikgodin.blogg.se/2008/september/till-grammatikens-lov.html) för ett tag sedan...

2008-10-30 @ 21:52:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0