TIDIGMODERN TID (del 2)

I A Vindication of the Rights of Women (1792) pläderar Mary Wollstonecraft förvisso inte för att kvinnor och män är på alla sätt lika. Inte heller håller hon före att just de fattiga bland kvinnorna är speciellt utsatta, och därmed värda en proportionellt sett större del av samhällets resurser.


Framför allt ger hennes text uttryck för en borgerlig syn på världen, såsom den uttrycktes av upplysningsförfattare under 1700-talet. Skillnaden är dock hennes fokus på kvinnan. Wollstonecraft menar att kvinnan ska ses som en tillgång i samhället, inte bara som en prydnad. Och därför - hävdar hon i motsats till Rousseau - så behöver kvinnor utbildning. Kvinnors kapacitet kan nämligen aldrig tas tillvara på ett för samhället effektivt sätt, om de inte utbildas för sin roll.

*  *  *

På Saint-Dominique, nuvarande Haiti, utbröt år 1791 ett stort slavuppror. Det började i de norra delarna, på sockerrörsplantagerna där, och spred sig sedan söderut. Haiti var då en fransk koloni, och en mycket inkomstbringande sådan. Förtrycket var hårt, brutalt och absolut. Men inspirerande av franska revolutionen reste sig alltså slavarna. Som en följd av de oroligheter revolutionen skapat i Frankrike, samt därför att Frankrike hamnat i krig med Storbritannien, så blev upproret framgångsrikt. Slaveriet avskaffades år 1793. Drygt tio år senare försökte Napoleon på nytt erövra ön, men misslyckades. Därmed blev Haiti den första kolonin i västra hemisfären att avskaffa slaveriet.

*  *  *

På många sätt var 1700-talet och det begynnande 1800-talet den tid då vår moderna värld föll på plats. Trots relativa misslyckanden, som i Wollstonecrafts fall - kvinnor fick ju exempelvis inte rösträtt eller rätt till högre utbildning i Sverige förrän över hundra år senare - så sattes då många frågor i fokus, som än idag står högt på den politiska agendan. En del handlar om kön, andra om etnicitet ("ras"). Till det kommer sådant som har med klass och nationellt ursprung att göra. Dessa frågor härrör bland annat från rörelser som nationalismen och socialismen - även de barn av den här tiden.

Franska revolutionen - och årtalet 1789 - får ofta utgöra symbolen för när den gamla världen välts över ända och ersätts av en ny. Det är inget fel i det, så länge man håller i minnet att revolutionen var så mycket mer än den franske kungens dekapitering i Paris. Det visar inte minst exemplen Mary Wollstonecraft och Haiti.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0