Anna Maria Lenngren

HEJ!


Förslag på läsning en söndagskväll i augustirötan: Anna Maria Lenngren. Hon är frän, rakt på sak och dräpande kvick. Knappast någon av hennes samtida -Bellman och Kellgren möjligtvis undantagna - kan göra henne rangen stridig som en det svenska språkets mästare. Jag undrar hur många humorister vi egentligen har som befinner sig på hennes nivå.
   Eller vad som sägs om följande:


EPIGRAM

När elden nyss kom lös på söder, mitt i natten,
hos brodren Rusius, man anmärkt har därvid,
att han för första gången uti sin levnadstid
         skrek efter vatten.


                       ***

Den talegåva Lukas har
av mången hålls för stor och rar;
man tror, att ingen kan i konsten högre stiga.
Men sakens art jag bättre vet,
ty all hans tungas färdighet
är blott en oförmögenhet
att kunna tiga.


 (Anna Maria Lenngren, 1754-1817)


REFLEXION

Cornelius Tratt är död, (en liten rödlätt man,
gick gärna med syrtut, igår begravdes han).
Jag kistan såg och processionen
och gjorde denna reflexionen:
"Bror Tratt, du levde glatt och kort,
förr bars du alltid hem, nu bärs du äntlig bort".


Fler dikter av Lenngren hittar du här. Börja gärna med Den mödosamma världen eller Grevinnans besök.


Kommentarer
Postat av: Eva

Jag älskar Anna Maria Lenngren. Det är fördjävligt att hon är så bortglömd idag.
Tack för en mycket bra blogg!

2007-08-12 @ 21:20:47
Postat av: Patrik

Jag vet inte hur bortglömd Lenngren är egentligen. Men det är klart - hon hänger väl inte bredvid Läckberg i varenda boklådsfönster...

2007-08-13 @ 08:17:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0