En konstruktion av smuts

HEJ!

Det är rätt mycket som är konstruerat nu för tiden. Mycket som är ett resultat av överenskommelser, snarare än att det är av naturen givet. Tankestrukturer och historien - naturligtvis. Men också gud och Sanningen (vilken som helst). Vårt språk, vårt kön (genus), vår etniska identitet.

Postmodernismen har förstås ett finger med i spelet här. Och så även existentialismen. Simone de Beauvoir hävdade som bekant att man inte föds till kvinna, utan blir det.

Lite vanvördigt kan man i samband med det här tänka på Platon. Hans teori om en idévärld - att varje ting och föreställning här på jorden har en mer fulländad motsvarighet i en annan värld - är möjlig att kritisera på flera sätt. Ett av dessa är att fråga hur det är med negativa saker som hat, avundsjuka och smuts. Finns det även en perfekt motsvarighet till allas vår smuts i idévärlden?

Och i så fall: hur föreställer man sig det?

En liknande koppling - till smuts - kunde man kanske göra när det gäller konstruktionsivern i vår tid. Så här berättar en kvinna från Edsbyn:

Jag fick en automatisk tvättmaskin 1971. [...] Jag förstår inte men nu har jag tvätt jämt, jag tvättar var och varannan dag. Hygienen har ju förändrats. Inte bytte man byxor varje dag inte, det var långt emellan.

Med andra ord är det inte bara gud som är människans egen skapelse. Hennes begär efter renlighet är det i lika hög grad.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0