Konung av Guds nåde

image62

Madame de Sevigné - en hovdam som vistades i kretsen kring Ludvig XIV - ger oss följande glimt av Solkungen i ett brev till sin dotter år 1664:

Kungen hade på sistone fuskat i skaldeyrket. Häromdagen gjorde han en liten madrigal, som han själv inte fann märkvärdig. Så en morgon sade han till en av sina marskalkar: "Herr marskalk, var vänlig och titta på den här madrigalen och säg, om Ni någonsin läst något så dumt..."

Då marskalken läst den, sade han till kungen: "Ers majestät har ett omdöme som är gudomligt. Just precis. Detta är den dummaste och löjligaste madrigal jag någonsin läst."

Kungen brast i skratt och sade: "Stämmer det inte, att det är en dumbom, som skrivit den?"

"Sire, man kan inte ge honom något annat namn."

"Gott", sade kungen. "Jag är förtjust, att Ni värderat den efter förtjänst. Det är jag som är författaren."

"Men Sire, vilket förräderi. Må ers majestät tillåta mig att läsa den på nytt, jag var alltför snabb!"

Madame de Sevignés brev slutar med reflektionen, att det är svårt för en man i kungens ställning att få höra sanningen. 

Kanske skulle man kunna försvara den stackars marskalken genom att tillägga: och det är svårt för människorna i närheten av en person som kungen, att veta vilken sanningen är.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0