Konsten att börja en berättelse (del 2)

Jag skrev tidigare om konsten att börja en berättelse. Som exempel använde jag då bl a Franz Kafkas Förvandlingen och Selma Lagerlöfs Gösta Berlings saga.

Jag påpekade hur de bägge två är mästare på att kasta läsaren rätt in i handlingen från första meningen. Man brukar kalla greppet in medias res

Hur annorlunda ter sig då inte början på Milan Kunderas roman Varats olidliga lätthet från 1984. Den låter så här:

Den eviga återkomsten är en gåtfull idé och med den har Nietzsche satt åtskilliga filosofer i bryderi: tänka sig att allt en dag skall upprepas, som vi en gång upplevde det, och fortsätta att upprepas i all oändlighet! Vad innebär denna orimliga myt?

En filosofisk idé som återges, med källan angiven. En fråga som ställs - och dessutom utreds på de följande raderna. Därefter är det (korta) första kapitlet slut.

image103 Milan Kundera, f. 1929


Det andra (ännu kortare) kapitlet liknar det första. Men här utvidgas och varieras den filosofiska idén. Sedan smalnar den av och mynnar ut i motsatsparet tyngd och lätthet.

Samtidigt införs även Parmenides. 

Vi har alltså fortfarande inte fått reda på vilka som den här berättelsen ska handla om, var vi befinner oss någonstans, när i tiden det hela ska utspelas. Etc.

Kanske kan man ana en konflikt, men det är inte alldeles enkelt att sätta fingret på den. Återupprepningens melankoliska nödvändighet? Tyngden eller lättheten?

Ändå är inledningen på Kunderas roman i sig lika mästerlig som de andra nämnda författarnas. Efter avslutad läsning känns anslaget konsekvent, oumbärligt och fullt logiskt. Det avslöjar mer än man som läsare först förstår. 

Kort sagt: det ställer upp de nödvändiga villkoren för den historia som snart ska följa.

Vad kan vi då dra för slutsatser av detta? Att det inte finns några regler att lära ifråga om det stora berättelserna? Och att en Kundera, en Kafka och en Lagerlöf illustrerar det tydligare än de flesta?

Att det formelartade bygger på deras verk, och inte tvärtom. 


Kommentarer
Postat av: Jasmine

Godmorgon, sovit gott? :)

2008-04-20 @ 10:04:04
URL: http://assmine.blogg.se/
Postat av: Patrik Godin

Ser inte exakt vad min eventuellt goda eller mindre goda sömn skulle ha med inlägget ifråga att göra.

2008-04-20 @ 10:09:22
Postat av: Peter K. Andersson

Jag tycker att Kunderas inledning också kan betraktas som en in medias res-inledning. Läsaren kastas ju rakt in i en filosofisk tankegång, vilket kan vara minst lika spännande som ett fysiskt händelseförlopp om man är villig att låta sig hänryckas.

2008-04-22 @ 13:03:20
URL: http://arconaut.blogspot.com
Postat av: Patrik Godin

Peter: Du har naturligtvis en poäng där. In medias res behöver ju inte bara innebära den fysiska handlingen. Dock så fortsätter det filosofiska resonemanget under hela de två inledande kapitlen, vilket åtminstone gör att inledningen på Kunderas roman skiljer sig rejält från de övriga, i inlägget anförda berättelserna.

2008-04-22 @ 14:38:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0