Esbjörn Svensson

En av Sveriges främsta musiker, jazzpianisten Esbjörn Svensson, är död. Idag skriver Magnus Eriksson fint om honom i SvD. Jag tar mig friheten att citera några rader:

Esbjörn Svensson öppnade gärna i en långsamt sökande, närmast minimalistisk attityd som för att söka en melodisk möjlighet. [Gruppens musik] förenar melodisk skönhet med rytmisk fantasi och absolut samstämmighet i improvisationen.

Den grupp som det talas om är naturligtvis Esbjörn Svensson trio, vars övriga medlemmar är Magnus Öström och Dan Berglund.

Själv stiftade jag inte bekanstskap med Esbjörn Svenssons musik via jazzen; istället var det hans inspelningar av folkvisor tillsammans med Louise Hoffsten som först gjorde att jag fick upp ögonen för honom. Därefter har hans musik av och till följt mig genom åren.

För den som vill veta hur det kan låta, gå in här.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0