Låt oss sjunga

Sjunger om studentens lyckliga dag, är det många som gör i dagarna. Lite här och var trycks också Herman Sätherbergs text till denna s.k. "Studentsången" (med musik av Prins Gustav).

Ofta ser man dock de första raderna vara felciterade. Man skriver Sjung om, när inledningen egentligen lyder Sjungom. Det är nämligen en uppmaning (ett imperativ - "låt oss sjunga") i första person pluralis. Och än värre blir det när även andra radens Låtom splittras upp i verb och partikel (Låt om).

Å andra sidan är det inte så märkligt. Dels låter det som "Sjung om" när sången sjungs. Dels används knappast den typen av böjda verbformer idag. (Något liknande gäller för övrigt i Franz Michael Franzéns "Bereden väg för herran" - ej bered en).

Liksom i tyska och franska har alltså svenska verb en gång böjts beroende på vilken person de står i. Idag säger vi ju Jag kom dit och De kom dit. Men in på 1900-talet hette det (åtminstone i skrift) "Jag kom dit" - "De kommo dit". I Strindbergs Hemsöborna (1887) talas det exempelvis i första kapitlet om att "det dröjde evigheter innan de kommo i båt".

Nationalencyklopedins ordbok verkar emellertid inte ta alltför högtidligt på detta. De anger bägge formerna (Sjungom - Sjung om) i sin artikel om Studentsången. Och båda alternativen fungerar naturligtvis lika bra i praktiken (så länge "låtom" får vara intakt). Kanske är det till och med så, att många en dag som denna har viktigare saker att tänka på.


Kommentarer
Postat av: musikstuderande

Jag tror att det har med ett medvetet "felciterande" att göra då de rätta uttrycket skulle skapa ett vedervärdigt taktartsbyte.

kanske inte vad som syftades på men intressant ändå menar jag.

2008-06-04 @ 17:34:21
Postat av: Patrik Godin

Du menar att marschtakten bryts om ordet sägs ut som ett? Men det borde inte spela någon roll vid transkription eftersom ex. "studentens" ju också delas upp i taktslag när det sjungs.

Jag tror snarare att det har rent språkliga orsaker. "Sjung om" känns igen, men inte "sjungom" -eller "bereden".

2008-06-04 @ 18:42:26
Postat av: Jesper

Hejhej, en av studenterna som det sjungs om här. Tänkte bara önska en trevlig sommar, behöver du mer sommarläsning kan du kolla in den blog jag och johan skriver innan, under och efter vår tågluff i sommar...

Vi åker den första juli så länge handlar den om lite allt möjligt... Med ditt fotbollsintresse i någotsånär färskt minne kan jag rekommendera mitt inlägg om petter hansson: http://bajsporr.se/att-vara-eller-inte-vara-petter-hansson-att-suga-eller-inte-suga/



Mycket nöje och ha en trevlig sommar



Jesper

2008-06-17 @ 00:26:06
URL: http://bajsporr.se
Postat av: Patrik Godin

Tack, tack - jag ska titta på den, trots det något udda namnet... Ha en god tur, som man säger på skandinaviska.

2008-06-18 @ 07:44:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0