Brev i maj

På vissa håll i Götaland och Svealand är det sommar nu. Per definition, ty dygnsmedeltemperaturen har överstigit tio grader minst fem dagar i rad. I Skåne, antar jag, har häggen nästan blommat över. Kanske är till och med syrenen på gång?

Vare med det hur det vill. Men för hundra år sedan, närmare bestämt 9 maj, 1906, blommade häggen i alla fall för fullt i Lund. I ett brev från poeten Vilhelm Ekelund till författaren Amelie Bjerre står det:

Förresten är den stora häggen ute idag. Den doftar över hela södra staden.

Ekelund passerar området såväl klockan sju om morgnarna, som klockan åtta om kvällarna - något som Amelie Bjerre bör ta som ett insegel på att han inte super. Om henne skriver han att hon verkligen är "det bästa" han haft på mycket länge.

Slutet av brevet är dock stämt i en annan tonart. Där omtalas Lund som den "giftigaste elakaste stad i världen. Så vämjeliga blåsvarta flugor, så långbenta gröna myggor som satt sig på min hud här".

Och i ett brev (till samma adressat) som tillkommit lite senare denna majmånad för 102 år sedan är tonen fortfarande dyster; för att inte säga brusten:

Att Ni så fullkomligt skiter i att jag värderar Er, därom är intet att säga. Det hedrar Ert förstånd och jag själf delar Er smak.

Och längre fram i brevet:

Ni förstår väl också att jag, som genom natur och lefnadsomständigheter fallit obotligt sönder med tillvaron, ej ett ögonblick begärt av Er att Ni skulle förstå ett så raglande och upplöst sinnestillstånd som mitt, som jag själf är den förste att förakta.

Enligt SMHI är det regn och kyla på gång in i landet nästa vecka.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0